Hoe krijg je maximale opbrengst bij een huis verkopen?

Hoe krijg je maximale opbrengst bij een huis verkopen?

Hoe krijg je de hoogste prijs voor je huis?

Als je het nieuws mag geloven, is de woningmarkt hysterisch en krijg je automatisch overal in Nederland een mega-hoge prijs als je je woning te koop zet. Dat klopt, maar het is niet het hele verhaal. Als verkoper en als makelaar heb je namelijk nog altijd heel veel opties om die prijs hoger te krijgen. 

Het toverwoord? Marketing!

Toen ik een aantal jaar geleden volop in de marketing dook, verklaarde menig collega mij hyperactief. We hadden Funda toch? En de landelijke dekking via VHM? Je hoefde nauwelijks iets te doen. Huizenkopers meldden zichzelf!/kwamen vanzelf. Maar ja, ik was nieuw. Ik kwam niet uit de makelaardij. Dus ik vond die hele wereld van de marketing enorm interessant. Social Media, Google-advertenties, Marktplaats-ads, retargeting…. Ik vond (en vind) het juist geweldig om mijn verkoopopdrachten te beschouwen als topondernemingen.

Wat is de basis?

De basis is dat je als verkoper altijd zorgt dat de mensen in een rij staan voor jouw woning. Dat ze voelen: ‘oei, er zijn véél kijkers, als we wat willen, dan moeten we er NU bij zijn’.

Lukt dat, dan gaan mensen automatisch denken aan een hogere prijs. “Misschien moeten ze wel overbieden. Het zál toch niet, niet ook al in Friesland? “. Mensen gaan dus automatisch denken in de vraagprijs, durven niet goed af te dingen.

Maar er is nog meer.

Want los van die hoge verkoopprijs van je woning, wil je als verkoper een fijne verkoop. Je wilt kunnen kiezen. Voor mensen aan wie je het huis gunt waar je zelf zo lang hebt gewoond. Maar vooral, aan mensen die voldoen aan jouw voorwaarden voor de transactie; wil je snel van huis wisselen, of heb je juist wat langer de tijd nodig en wil je dus mensen die geen druk uitoefenen?

Hoe doe je dat?

Dat klinkt goed en logisch, maar in de praktijk heb je dit niet zomaar voor elkaar. Daarvoor is een bundeling van krachten en tactieken nodig. Maar dat die tactieken werken, dat weten we inmiddels!
Eén van de factoren is iets waar vooral oudere verkopers niet zoveel zicht op hebben en dat is Facebook. Het lijkt allemaal zo onnozel. Wat voegt het nu toe. Nu, veel dus.

Want via Facebook krijg je filevorming.

Vooral als we de woning al met foto’s en verhaaltje én vraagprijs publiceren voordat het huis op Funda staat. Dan is het een nieuwtje. En hoe leuk is het om zo’n nieuw huis even snel door te geven aan je nichtje, je zoon of die kennissen waarvan je weet dat zij misschien wel interesse hebben in dat huis? Via Facebook doe je dat heel gemakkelijk: je noemt gewoon even hun namen. En dan krijgen ze het bericht vanzelf te zien. Sneller dan een beller. En als ze het toch helemaal niks vinden, dan scrollen ze wel verder: even goede vrienden.

Social Media zorgt ervoor dat er véél meer mensen zien dat het huis nieuw is op de markt.

Want het wordt ook gedeeld met mensen die ooit nog wel eens willen verhuizen. Maar nu nog niet. Tenzij dat ene droomhuis in die ene straat of buurt te koop komt… maar dan moeten ze er dus wel meteen bij zijn!

Via Facebook kan dat.

En nog mooier: wij als verkoper en makelaar zien dat. We weten dus al dat er véél belangstelling is. Dan is het ineens helemaal niet vervelend meer om een kijkdag te organiseren en het huis helemaal – maar dan ook echt op en top – spic en span te maken. Je wéét dat er veel mensen komen… en wie even moet wachten kijkt nog kritischer om zich heen.

Al die kijkers zien ook dat er veel concurrentie is

Al vóór de kijkdag hebben ze het er samen over gehad: ‘wat is onze maximumprijs?’ Dus niet; ‘hoeveel gaan we afdingen?’,  maar hoe zorgen we dat we mogen bieden?

Die mensen voelen ook dat er haast geboden is. Dus gaat het bieden snel. Heb je als verkoper niet die lange periode van onzeker afwachten op dat telefoontje, dus veel minder stress! En ja, de markt laat het duidelijk genoeg zien en ook bij ons laat ik u graag wat voorbeelden zien van opbrengstprijzen: want dan kan er zelfs in Friesland fors overboden worden op een woning.
 

Wilt u dat ook? Of bent u benieuwd naar de verkoopwaarde van uw woning, nu?  Bel even met Lammert zelf. Hij ziet meer dan al die computersystemen samen. Mob: 0629264454