Zeven tips voor een vlotte verkoop en hogere verkoopprijs

Zeven tips voor een vlotte verkoop en hogere verkoopprijs

Overal om je heen zie je het: de huizen gaan als warme broodjes over de toonbank en zonder de ramen te wassen krijg je makkelijk je vraagprijs. Waarom zou je nog een Open Huis organiseren? Ik snap de vraag. Maar ik wil vooral ook waarschuwen. Want het lijkt allemaal helemaal geweldig met die huizenmarkt. Maar… je blijft een dief van je portemonnee als je nu achterover leunt en denkt dat het allemaal vanzelf gaat. Hierbij vijf/zeven tips om het maximale uit de verkoop te halen

Gebruik social media

Sommige makelaars en sommige mensen moeten er niks van hebben, dat gedoe met Facebook. Maar zet het desondanks wel gewoon in als verkoopkanaal, Facebook is eigenlijk gewoon het huis-aan-huis krantje van vroeger.

Zorg voor buzz…

En zet dus wél dat bord van de Makelaar in de tuin. Ook al word je een beetje flauw als al die buurtgenoten vragen waarom je weg wilt. Denk aan je portemonnee en praat maar even mee.

Huur die schilder

Als er al zoveel animo is voor je woning, denk je misschien al snel dat het wel goed genoeg is. Maar… die stevige schilderbeurt, strakke tuin en blinkende ramen kunnen het enthousiasme van de kijkers flink opstuwen… en dus de biedingen ook. Juist in deze markt kán het uit, dus maak je er niet te gemakkelijk af.

Geef geen voorrang

Hoe lief bedoeld ook: geef niemand maar dan ook niemand een voorkeursbehandeling en laat niemand eerder kijken of bieden. Natuurlijk zouden sommige mensen je heel dankbaar zijn, maar je ontzegt daarmee jezelf de kans om het aantal kijkers, de druk en de biedingen omhoog te pushen. En als die lieve vrienden echt zoveel om jou geven? Dan gunnen ze je dat ook en komen ze gewoon als iedereen komt.  Eerlijk is eerlijk, geen scheve gezichten en vooral: zelf geen spijt omdat je achteraf denkt: hadden we dan tóch nog een hogere verkoopprijs kunnen krijgen….

Deel de vraagprijs

Ja, een verkoopprijs op Facebook zetten is met de billen bloot. En nee, dat voelt niet altijd heel fijn. Een beetje mysterie rondom die prijs, dat past veel verkopers beter. Vooral als de woning net de markt op gaat en het toch al een ontboezeming wordt om te laten zien dat je de straat, je dorp of de regio gaat verlaten. Maar doe het toch. Die vraagprijs selecteert namelijk enorm. Mensen die het niet kunnen betalen, haken meteen af. En ja, die doen misschien ook even onaardig en jaloers, over jullie ‘ belachelijke hoge vraagprijs’. Maar er zijn ook mensen die denken: ‘Hee…. Dát valt mee! In dat geval zou ik daar dolgraag willen wonen!’.  Je sluit dus mensen uit en je sluit mensen in. Maar vooral: tijdens de Kijkdag hoef je het niet meer over de prijs te hebben, maar alleen over de woning. En dat is de kans om te laten zien dat het huis die prijs meer dan waard is.

Kijk vooruit

Als je jarenlang fijn in je huis hebt gewoond, kan het lastig zijn om er wildvreemden zomaar rond te laten lopen. Of om er een prijskaartje aan te hangen wat voor jou eigenlijk nog aan de lage kant voelt, maar waar desondanks kritiek op komt, want zulke mensen zijn er altijd. Met een makelaar die je vertrouwt, kun je een deel van die situatie overslaan door gewoon zelf weg te zijn bij de bezichtiging. Maar mijn tip is ook vooral: kijk naar de nieuwe situatie, de nieuwe mogelijkheden en (vaak) de vrijheid die het oplevert als dit huis verkocht is.

Blijf sturen

Is er veel animo voor je huis, dan is een Open Huis een goede manier om in één keer van de drukte af te zijn én om een hogere prijs te krijgen (daarover schreef ik dit artikel [link blog 1] al eens). Maar het traditioneel Open Huis heeft nu een betere opvolger: het Kijkmoment. Dat is een Open Huis, maar dan opgedeeld in tijdvakken. Mensen kunnen niet zomaar binnenvallen maar melden zich aan en krijgen dan hun eigen tijdvak om relatief snel door de woning te kijken. Zo voldoe je aan de Corona-richtlijn. Maar nog fijner: mensen kunnen even samen kijken of ze inderdaad een uitgebreide bezichtiging willen. Want eigenlijk weet je het in vijf minuten vaak wel: die huis is het wel of niet. Het kijkmoment maak het makkelijker om de sfeer te proeven. En de mensen die overblijven voor een echte bezichtiging, daarvan weet je dat een flink aantal waarschijnlijk ook een bieding zal doen. Dat is alleen maar fijn voor de opbrengst.